Media kit en barterdeals!

Een tijdje terug had ik in mijn Instagram stories een vraag geplaatst over een Media Kit of jij hiermee bekent was of nog niet. Eigenlijk tot mijn grote verbazing had 82% van mijn volgers hier nog nooit van gehoord. (Die gestemd hadden) waren geloof ik zo’nm 720 mensen! Holy, tijd om een blog te wijden aan een Media Kit!

Media kit what is it?
Eigenlijk is het niets minder dan een a4’tje of twee waar al jouw statistieken op staan en hoeveel dikke cash je wilt harken voor een blog of Instagram post. Dikke cash, nee maar wel een bedankje voor de moeite en tijd die jij en ik stoppen om de perfecte content te maken voor een gesponsord artikel. Happy Ayla is alweer enige tijd mijn bedrijf niet fulltime maar wel iets waar ik mij meer bewust van ben geworden in de afgelopen tijd.

Jij en ik doen vaak moeite om de perfecte foto te schieten en te plaatsen. Lees: Dit doe ik met heeeel veel plezier en liefde. Alleen tjah, voor niets gaat de zon op. En zeg nou zelf ben je bent niet binnen een uur klaar met bijvoorbeeld: Een vaas op de foto zetten, ik niet. Ahhh, deze setting is niet leuk – nee er mist iets – plantje weg- plantje erbij – deze bloemen staan er mooi in – ah vet lelijk nee niet op de tafel, toch op het tv meubel – toch maar op tafel. En voor je het weet ben je toch +-  dik een uur (minimaal) verder om de perfecte content te schieten want wij nemen geen genoegen met een scheve vaas op de foto, toch?

Hoeveel vraag je dan?
Het is super lastig te bepalen in Nederland lopen we eigenlijk al mega achter in de influencers marketing zoals dit mooi heet. In Engeland is dit een hele normale manier van adverteren geworden. Als je in Engeland boven de 10k volgers weet te behalen kan je per Instagram post al 250 euro vragen. Helaas hier niet, of ik doe wat verkeerd? Of inderdaad te weinig volgers. Maar wij allen doen eerlijk gezegd wat verkeerd de meeste lieve mede Instagrammers, bloggers of influencers hebben dus geen Media Kit! Dit zou ik graag WEL zien. Wij zijn in principe een advertentie en adverteren kost geld. (Sorry lieve sponsoren) Zelf vraag ik een bedrag van 25 euro voor een Instagram post en voor een blog artikel op mijn website en een Instagram post 55 euro #billenbloot. Van sommige krijg ik te horen jeetje dat is weinig je bent meer waard. Maar ik voel mij hier goed bij dus is dit mijn bedrag waar ik mij content mee voel en uiteraard heb ik wat vraag rondes gedaan bij mede bloggers!

Barterdeal
Uiteraard doe ik ook aan barterdeals. Letterlijk vertaald: Ruilhandel. Een bedrijf geeft jou een product: Je schrijft een blog, plaats een Insta-post of je organiseert samen een win actie. Een barterdeal kan met meerdere factoren te maken hebben; Gun factor je hoeft niet altijd voor alles iets, een startende ondernemer die je wilt helpen te groeien bijvoorbeeld. Of een product heeft een hele dikke grote cash waarde dat je niet eens mijn media kit opstuur (Lees, soms probeer ik het wel) je weet maar nooit.

Opbouw Media kit: 

  • Wie je bent en wat je doet
  • Contact email en Instagram
  • Wat je doet qua samenwerkings- vormen
  • Statistieken, deze kun je uit je bedrijfs- profiel halen
  • Aantal  voorbeelden met wie je samengewerkt hebt
  • Persoonlijke foto van jou en of je niche waar in je blogt

En daarna heb ik in media kit ook een aantal regels staan waar ik aan houd en waar de samenwerkende partij wel akkoord mee dient te gaan.

Voorbeelden:
Dat ik mij aan de reclame code houd er altijd bij vermeld dat het om een samenwerking gaat.

  • Hoelang ik de tijd nodig heb om de content te maken zelf heb ik maximaal drie weken erin staan.
  • En dat ik niet verantwoordelijk ben voor de verkoop cijfers van een gepromoot product. Maar dat ik wel kan zorgen voor een grotere naamsbekendheid.

Waarom heb je dit er allemaal in staan?
Omdat ik hier zelf eerder tegen aangelopen ben. Bijvoorbeeld een bedrijf verwachte binnen een week dat mijn blog af zou zijn. Ook eens gehad dat een bedrijf niet in een blog wilde laten merken dat ze mij betaalde voor een samenwerking. Uhu, dat zijn toch wel dingen wat ik gewoon duidelijk wil hebben. Mijn eigen leer momenten heb ik doorvertaald dus. Het is fijn als er voor beide partijen duidelijkheid is! En je moet gewoon doen wat goed voelt en dichtbij zelf blijven in je Media Kit. Al begin je met een aantal regels op te stellen als je niet direct een X bedrag durft of wilt vragen. Wanneer ik begonnen ben met een Media Kit is dat ik rond de 10.000 volgers had, toen begonnen er ook meerdere samenwerkings aanvragen te komen met bedrijven.

Dus ik raad iedereen aan een media kit zelf te maken of laten maken #adverterenkostgeld En wij bloggers-influencers- Instagramverslaafde hoe je jezelf noemen wilt stoppen er best veel tijd in om goede content te maken.

Ik heb alles geblurd qua tekst omdat ik wel vind dat we allemaal origineel moeten blijven! =) Ik hoop dat je wat aan mijn blog hebt gehad. Ga jij nu een Media Kit maken? Of had je er al een? Of heb je nog vragen stel ze gerust. Ik heb later nog een versie 2.0 geschreven die lees je hier!

OHJA. Mijn Media Kit heb ik laten maken door Chantal. Echt een topper! Ik werk vaker samen met Chantal en ik ben altijd reuze blij met het resultaat. Wilde ik nog even kwijt….

#NOSPON just à real-fan.

Doei!

3 Comments

  1. Je hebt groot gelijk dat je hiermee werkt!
    Jouw blogs en sociale media zijn super!

    Liefs,
    Eline van Sukhi.nl

  2. Petra

    Wat interessant om te lezen zeg! Een media kit is toch eigenlijk wel heel erg handig voor beide partijen. Goed bezig!

    Liefs Petra van Instarieur

totop