Mediakit- barterdeals

Media kit, barterdeals en tarieven 2.0

We gaan het hebben over een media kit, barterdeals en tarieven. Money talk, oh ik houd ervan. Mijn favoriete onderwerp en je kan nooit teveel van hebben. Het maakt niet gelukkig zegt men maar makkelijk is het wel, geef toe! Het opent deuren voor je, bepaalde problemen kun je er mee oplossen, je kunt de wereld ermee helpen en je kan je dromen betalen! In deze blog ga ik het hebben over de tarieven in de ‘blog en influencer’ wereld. Ik heb het kort over een media kit, barterdeals en de gemiddelde tarieven die genoemd worden voor en door influencers en bloggers.

mediakit

Wat is een media kit.


Een media kit is een A4’tje of twee met de statistieken van jou als blogger of influencer. Deze kan je netjes opmaken of laten maken net als ik. Voor als je een samenwerking aangaat met een bedrijf en deze kan toesturen. In mijn vorige blog leg ik het wat uitgebreider wat allemaal in een media kit staat en de opbouw hiervan, je vind deze hier. Al heb ik hem nu aangepast want mijn tarieven kloppen hier niet meer. Mijn tarieven daar genoemd worden zijn zeker meer dan het dubbele.

Barterdeals wat houd het in.


Bateren het werkwoord van het jaar 2020 in de Instagram wereld. Ik spreek hier voor mijzelf maar ook voor vele mede Instagrammers, weet ik. Ons werk word door bedrijven onderschat en dan vind ik erg jammer en ik wil hier eigenlijk een statement mee maken en hopelijk verspreiden en wie weet ook veranderen!

Maar eerst wat is een barterdeal? Een barterdeal is letterlijk vertaald ruilhandel. Dus in ons geval een Instagram post of stories in ruil voor een product.

En in sommige gevallen is er niets mis mee natuurlijk als jij een product dolgraag wilt hebben. Maar in vele gevallen is het een bedrijf met een marketing budget. Eigenlijk ben jij een advertentie voor een bedrijf. En als Instagrammer doe jij veel moeite om kei harde content te maken. Je bent bezig met de unboxing, styling en foto’s maken. Als ik naar me zelf kijk ben ik er totaal toch wel een halve a hele dag mee bezig. En in sommige gevallen ook nog een combinatie met een blog artikel. En dit word onderschat door bedrijven. Hoeveel tijd dat wij er daadwerkelijk insteken om content te maken.

Creativiteit als influencer


Als ik het zo uitspreek mag ik mijzelf een micro-influencer noemen aan de hand van de statistieken. Ik ben hier heel dankbaar voor dat ik mijn creativiteit op Instagram los kan laten evenals mijn blog. Maar we stoppen er zoveel tijd, energie en liefde in dat wij ook beloond mogen worden. En wat erg jammer is dat als ik mijn mediakit toestuur naar een bedrijf 9 van die 10 keer een NEE terug krijg. En waarom? Omdat mijn collega het wel gratis doet of in ruil voor een product. Ik zie andere Instagrammers totaal niet als concurrentie iedereen heeft een unieke eigen style. Ik blijf vaak standvastig hierin maar loop zo wel veel mis. Ik schrijf uiteraard dit artikel niet alleen voor mijzelf maar voor iedereen die vind dat zij beloond mag worden voor de mooie inspirerende content die gemaakt word.

De genoemde tarieven van influencers en bloggers

Ja trommel geroffel enzo, nu het leukste stuk om te lezen. Wat zijn nou de gemiddelde genoemde tarieven van de Instagrammers die ik gesproken heb. Er hebben zo’n vijfendertig Instagrammers aan mee gewerkt. Met een verschillend volgers aantal en daarvan uit gaande heb ik het gemiddelde tarief gepakt. Volgers X bedrag. Het bedrag is altijd plus het product waar jij content voor maakt.

Greet van Style and Sugar heeft ook een blog geschreven over ”wat ze verdiend als blogger” lees in deze blog er alles erover! Heel fijn als we allemaal zo transparant zijn erover. Dan weten we waar we gemiddeld om moeten richten qua tarief!

Blog prijzen en stories


Dit zijn de gemiddelde tarieven voor een Instagram posts als er een story reeks bij gevraagd word is dit meestal plus €30 eventueel met swipe up functie boven de 10k volgers. Blog prijzen zijn gemiddeld vanaf €150 erbij afhankelijk hoeveel bezoekers je trekt per maand. Een betaalde blog op mijn website kost gemiddeld €255 dan heeft een bedrijf een SEO proof geschreven blog artikel, wat ik ook promoot in mijn stories op Instagram. Of ze kopen een heel pakket bij mij!

Ik hoop hier meer transparantie mee te krijgen. En laten we niet met zijn alle barterdeals aangaan maar ook staan voor onze beloning in dit geval betaalde content. Natuurlijk als je je er goed bij voelt en het een tof merk vind wat geheel aansluit bij jou!

Joe! Groetjes, Ayla

6 Comments

  1. Dankjewel voor je openheid in deze Ayla. Als het om bedragen gaat, blijft men vaak toch een beetje terughoudend. Wat ik me afvraag is of je ingeschreven moet staan bij KVK om betaalde content te kunnen maken. Net zoals ik zijn er veel mensen die hobbymatig dit doen en daarom alleen barterdeals sluiten. Ik heb hier nog steeds niet een antwoord op gevonden.

    • Ayla

      Hi Linda, Thanks voor je reactie. Leuk om eens een toevoeging eraan te geven idd! Maar hobby matig hoef je nog geen KVK te hebben. Verdien je nou elke maand 500 euro is het een ander verhaal! Maar ik zou zeker een tarief hanteren als het mee zit 😉 Het is net je gevoel ergens bij zeg ik maar!

      • Wat fijn dat je een 2.0 hebt geschreven Ayla! Je eerste blog over media kit heeft mij erg geholpen om die van mij te maken. Openheid over dit soort dingen is zo belangrijk omdat ik echt geloof dat wij als influencers een front moeten vormen. Om zo te zorgen dat bedrijven beseffen dat er wat tegenover mag staan voor wat we voor ze doen. Top gedaan!!

  2. Sow dat zijn wel flinke bedragen. Dan vraag ik wel echt veruit te weinig hihi. Leuke blog!

totop